2019. sze 30.

A megváltozott mértékű minimális építőipari rezsióradíjra a közbeszerzési eljárásokban is figyelemmel kell lenni

írta: Dr. Kothencz Éva
A megváltozott mértékű minimális építőipari rezsióradíjra a közbeszerzési eljárásokban is figyelemmel kell lenni

 A Magyar Közlöny 2019. augusztus 14.-ei 141. számában megjelent az innovációért és technológiáért felelős miniszter 23/2019. (VIII. 14.) ITM rendelete (a továbbiakban: ITM-rendelet) a minimális építőipari rezsióradíj 2019. évi mértékéről.

pexels-photo-1117452.jpeg

            Az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottság ajánlása alapján az építőipari rezsióradíj 2019. évre meghatározott, általános forgalmi adó nélküli legkisebb mértéke 3696 forint/óra. Ez mintegy 10%-os emelkedést jelent az eddig irányadó 3300 forintos mértékhez képest. Az Építőipari Vállalkozások Országos Szövetségének (ÉVOSZ) közleménye szerint a szakmai konszenzussal – a vállalkozások előző évi tényadatai, valamint az aktuális bérezési, adózási jogszabályok alapul vételével – kidolgozott építőipari rezsióradíj magában foglalja mindazokat a költségelemeket, melyek minimálisan szükségesek egy építőipari vállalkozás jogszerű működéséhez, mindemellett tartalmazza az adójogszabályok által minimálisan elvárt (2% árbevétel-arányos) eredményt is.

            Ezek után nézzük meg közelebbről a minimális építőipari rezsióradíj jelentőségét a közbeszerzési eljárásokban!

            Az építőipari rezsióradíj bevezetésének egyik közismert célja az építőiparban is jellemző aránytalanul alacsony vállalások visszaszorítása, a költségek legalább egy részének kézzel foghatóbbá tétele. A helyzet ugyanakkor meglehetősen összetett, hiszen a rezsióradíj egyfelől nem tartalmaz számos, az építési beruházások során jelentkező költség-elemet, így – többek között – a beépítésre kerülő építési anyagok, berendezések közvetlen költségeit, a közvetlen anyagok fuvarozási és rakodási költségeit, de az üzempróba díját is említhetjük. Másfelől az ITM-rendeletben szereplő összeg ugyan szakmai ajánláson, konszenzuson alapul, a kikényszeríthetősége azonban – jellegénél fogva – kérdéses.

            Közbeszerzési eljárásokban az építési beruházások, valamint az építési beruházásokhoz kapcsolódó tervezői és mérnöki szolgáltatások közbeszerzésének részletes szabályairól szóló 322/2015. (X. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 322/2015. Korm. rendelet) tartalmaz előírásokat az építőipari rezsióradíj vizsgálatáról. Ennek értelmében amennyiben a rezsióradíj mértéke az eljárásban a Kbt. 76. §-a szerint önállóan értékelésre kerül, a jogszabály előírásánál fogva aránytalanul alacsony árajánlatnak minősül, ha ajánlattevő által alkalmazott rezsióradíj alacsonyabb az építésügyért felelős miniszter rendeletében megállapított minimális építőipari rezsióradíj mértékénél. Ez praktikusan azt jelenti, hogy az ajánlatkérőt – a mérlegelés lehetősége nélkül – indokolás-kérési kötelezettség terheli [322/2015. Korm. rendelet 25. § (1) bek.] Önmagában – indokolás-kérés nélkül – az ilyen ajánlat sem nyilvánítható érvénytelenné, azonban, ha az ajánlattevő nem tudja megindokolni az általa alkalmazott alacsonyabb mértékű rezsióradíjat, ajánlata érvénytelen.

            A 322/2015. Korm. rendelet 25. § (2) bekezdése alapján, amennyiben a rezsióradíj mértéke az eljárásban a Kbt. 76. §-a szerint nem kerül önállóan értékelésre, azonban az ajánlati ár az ajánlatkérő megítélése szerint, a közbeszerzési törvény szabályai alapján aránytalannak minősül, az indokolás-kérés során az ajánlatkérő arról is tájékoztatást kér, hogy az aránytalanul alacsony árat benyújtó ajánlattevő mekkora összegű rezsióradíjjal számolt 322/2015. Korm. rendelet 25. § (2) bek.]

 

 Amennyiben Ön is szívesen lenne hozzáértő a témában,
jelentkezzen 
OKJ képzésünkre.

 dontson-idoben---ujsagos-2019-_-homokora-beszarato-banner_900x119_2019-09-11.jpg

             

Szólj hozzá