Április 30-ától élesben működik az ügyvédi irodák számviteli beszámolóinak bejelentési rendszere. Ekkortól érhetők el a benyújtáshoz szükséges ÁNYK-űrlapok, illetve az ügyvédi kamara által kialakított felület.
Aki a benyújtást teljesíteni fogja, annak ugyanúgy, mint a cégeknél, ügyfélkapu hozzáféréssel kell rendelkeznie. Amennyiben az irodavezető nem személyesen akarja a beszámoló feltöltését elvégezni, erre kijelölheti könyvelőjét, titkárnőjét stb. is. Őket elegendő elektronikus aláírással az erre a célra kialakított elektronikus felületen bejelenteni a kamaránál. Ha az irodát többen együttesen képviselik, a meghatalmazáshoz mindenképpen csatolni kell a jogosultak elektronikus aláírással ellátott egyetértő nyilatkozatát. E nélkül érvénytelen a meghatalmazás!
A Budapesti Ügyvédi Kamara tájékoztatót tett közzé a legfontosabb gyakorlati kérdésekről. Ebből idézünk.
A benyújtási kötelezettség csak az ügyvédi irodára (egyszemélyesre és társasra), egyéni ügyvédre nem!
Fontos: azon (többnyire egyszemélyes) ügyvédi irodákat, ahol az iroda vezetője szünetel, de az irodáját nem szüntette meg, ott ugyanolyan benyújtási kötelezettség terheli, mint az aktív tagok irodáit!
A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény, valamint a 224/2000. (XII. 19.) Korm. rendelet a számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetek beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól rendelkezik a könyvvezetés és a beszámoló készítés kötelezettségéről, szabályairól. Mindazon irodák, akiknek ezen törvény illetve rendelet alapján beszámoló készítési kötelezettségük van, kötelesek ennek eleget tenni és beszámolójukat, az adózott eredmény felhasználására vonatkozó határozatukat, valamint kötelező könyvvizsgálat esetén a független könyvvizsgálói jelentést az ügyvédekről szóló 1998. évi XI. törvény 68. § (8)-(11) és a 116. § (9) és a BÜK-KGY/2015/03. (III. 6.) szabályzata előírásának megfelelően megküldeni.
A könyvvezetési és beszámoló készítési kötelezettséget – és így a letétbe helyezési kötelezettséget sem -, nem befolyásolja a választott vagy kötelezően előírt adózási forma (társasági adó, egyszerűsített vállalkozói adó stb.).
A Cégszolgálathoz benyújtandó beszámolókkal ellentétben az ügyvédi irodáknak nem kell közzétételi díjat fizetni, annak benyújtása és közzététele díjmentes.
A beszámoló formáját és tartalmát a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény határozza meg. A beszámoló formája az éves nettó árbevétel nagyságától, a mérleg főösszegétől, a foglalkoztatottak számától és mindezek határértékétől függ. A beszámoló lehet éves beszámoló, egyszerűsített éves beszámoló, összevont (konszolidált) éves beszámoló, mikrogazdálkodói beszámoló, valamint egyszerűsített beszámoló.
A beszámolóhoz szükség esetén csatolni kell az adózott eredmény felhasználására vonatkozó határozatot, valamint – kötelező könyvvizsgálat esetén – a független könyvvizsgálói jelentést is (PDF formátumban).
Tetszett ez a cikk? Ne maradjon le a többiről se, iratkozzon fel hírlevelünkre ITT!