A NAV törvényi kötelezettségének eleget téve minden évben február 20.-ig közzéteszi az évi ellenőrzési ütemtervét.
I. Az ellenőrizendő főbb tevékenységi körök:
- Állattenyésztés
- Fakitermelés, Fa-, építőanyag-, szaniteráru nagykereskedelem
- Húsfeldolgozás, -tartósítás , Hús-kereskedelem, Élőállat nagykereskedelme
- Épületek tervezése és építése ,
- Gépjármű, motorkerékpár kereskedelme, javítás: kiemelten a használt gépjármű kereskedelme ,
- Számítógép, szoftver, elektronikus és telekommunikációs berendezés és egyéb irodagép kis- és nagykereskedelme
- Élelmiszer, ital, dohányáru nagy- és kiskereskedelme
- Elektronikus háztartási cikk nagykereskedelme
- Információ technológiai, híradástechnikai termék nagykereskedelme ,
- Információ- és kommunikációtechnológiai (IKT) termékek kiskereskedelme,
- Elektromos háztartási készülék kiskereskedelme ,
- Háztartási tüzelőolaj, palackozott gáz, szén és tűzifa kiskereskedelme, valamint közvetlen értékesítése házhozszállítással
- Közúti áruszállítás
- Egyéb szálláshely-szolgáltatás 10 Éttermi és mozgó vendéglátás
- Textil-, lábbeli nagy és kiskereskedelme
- Személyszállítás
- Szépészeti szolgáltatás
- Üzletviteli tanácsadás
- Munkaerő-kölcsönzés
II. Adózói életút vizsgálatán alapuló ellenőrzések:
1.) Kezdő vállalkozások esetében a kör legalább 10 %.-át vonják vizsgálatok alá.
Ez a vizsgálat általában prevenciós jelleggel történik. Figyelembe veszik az ellenőrzés esetén azt, hogy a vállalkozás megfelelő személyi és tárgyi feltételekkel rendelkezik-e.
Amennyiben a gazdasági tevékenység kockázatos, vagy a vállalkozás megvalósulásának feltételei kockázatosnak minősülnek, akkor adóhatósági felügyelet alá vonják.
2.) Székhelyszolgáltatókhoz történt adózók ellenőrzése.
Általában a székhelyszolgáltatók az idézéseket átveszik, de az ügyvezető, vagy az ügyintéző rendre nem jelenik meg az idézésre, illetve az iratokat nem bocsátja a vizsgálat rendelkezésére.
3.) Vizsgálja a székhely áthelyezéseket, valamint az ügyvezetőváltást:
Különösen azon vállalkozások esetében, ahol a székhely áthelyezésre kerül, jellemzően Budapest, vagy Pest megye területére, de megállapítható, hogy a tevékenysége az eredeti székhelyhez kötődik .
4.) Csőd, felszámolás, végleszámolás, kényszertörlési eljárás alatt álló adózók:
A vállalkozások azon körét kívánják vizsgálat alá vonni, akik a fenti eljárásban vagyonkimentést hajtottak végre, hogy a mögöttes felelősség megállapítását elő segítsék.
III. Minősítésen alapuló ellenőrzések:
1.) Az ART 2016-os minősítés szabályai alapján:
Az I.n.évben megkezdődik az adósok minősítése. Ennek megfelelően a kockázatos adózókat kívánja ellenőrzés alá vonni. A minősítésről az adóhivatal értesítést fog küldeni.
IV. Fogyasztáshoz kapcsolódó ellenőrzések:
1.) Továbbra is kiemelt feladat az EKAER rendszer bejelentési kötelezettségek ellenőrzése.
2.) Az online pénztárgépek adatszolgáltatásai eredményeképpen létrejött adatállomány lehetőséget ad a bevallási adatok (különösen az ÁFA adatok) és az online pénztárgépes adatokkal való összevetésére, a jelentős eltérések feltárására és ellenőrzésére ad lehetőséget.
3.) Online kereskedelem, és az ehhez kapcsolódó szolgáltatások ellenőrzése.
4.) A vállalkozások elektronikus számlázási rendszerének ellenőrzése, valamint a vállalat irányítási rendszer (IT) számítógépes hardver és szoftver ellenőrzése. Fel kell tárni a bizonylati feldolgozási rendszerben fellelhető hiányosságot.
V. Jövedelmezőség szempontjából ellenőrizendő tevékenységek:
45.32 Gépjárműalkatrész kiskereskedelem
62.09 Egyéb információtechnológiai szolgáltatás
Ellenőrzési hányadok:
Bevallások utólagos vizsgálatára irányuló ellenőrzések: 59 %
Ebből: Kiutalás előtti ellenőrzések: 12 %
Egyes adókötelezettségek ellenőrzése: 27 %
Adatok gyűjtését célzó, gazdasági események valódiságának ellenőrzése: 12 %
Egyéb : 2 %
Természetesen a továbbiakban fennmarad az általános ellenőrzések körében az áfa utólagos ellenőrzése, a TAO illetve a költségvetési kapcsolatos ellenőrzése, különös tekintettel a be nem jelentett alkalmazottak kiszűrésére történő vizsgálat.
Forrás: NAV. honlapja