; ; ; ;

Az elektronikus kapcsolattartás szabályai

2018. április 9. Dr. Magyar Zsuzsanna

Cégkapu, ügyfélkapu, e-papír

 

Fontos változást hozott az adózók életében a 2015. évi CCXXII. törvény - amely az elektronikus ügyintézés és bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szól- módosítása. E módosításnak megfelelően 2018. január 1-jétől kezdődően a gazdálkodó szervezetek elektronikus úton tartják a kapcsolatot a közigazgatási szervekkel.

elektronikus_kapcsolattartas_szabalyai.png

Az elektronikus kapcsolattartás formái az e-papír rendszer, a cégkapu és az ügyfélkapu.

Az e-papír ingyenesen működő, hitelesített alkalmazás, amelyen keresztül az ügyfélkapuval rendelkező magánszemélyek a szolgáltatáshoz kapcsolódott intézményekkel elektronikusan kapcsolatot tarthatnak, levelet írhatnak és levelet fogadhatnak. Amennyiben a beadványuk illeték megfizetéséhez kötött, úgy a közigazgatási hatósági eljárási illetéket az eljárás megindítását megelőzően az alábbi módon lehet teljesíteni:

  • elektronikus fizetési és elszámolási rendszeren keresztül (EFER);
  • vagy az eljárást kezdeményező iraton illetékbélyeggel;
  • vagy banki átutalással a NAV illeték számlájára.

Abban az esetben, ha nincs NAV által dedikált nyomtatvány, az e-Papír használandó, tehát ha bizonyos adóügyekre az adóhatóság nem rendszeresített az Abevjava programmal elektronikus úton benyújtható nyomtatványt, ott az e-Papír használható az elektronikus kommunikációra. 

2018. januártól már a NAV-val történő kapcsolattartás esetében is az elektronikus kapcsolattartás dominál. Ennek megfelelően a NAV honlapján elérhető az ún. ELLUGY nyomtatvány., amely több esetben is használható, pl. új ügy, bejelentés esetére vagy folyamatban lévő adóellenőrzés esetére is.

Ha folyamatban lévő adóellenőrzésről van szó, és eseti megbízott bejelentését kívánjuk megtenni, figyelni kell arra, hogy az eseti meghatalmazottakra vonatkozó egységes nyilvántartási rendszer még fejlesztés alatt áll. Ez azt jelenti, hogy az eseti meghatalmazott még nem tudja használni az ELLÜGY nyomtatványt, annak ellenére, hogy az ellenőrzések esetében sok esetben fordul elő az eseti meghatalmazottak útján történő képviselet az adóhatóság előtt. Ezért ekkor az e-Papír csatornán keresztüli kommunikáció tud csak megvalósulni, habár elvileg az ELLÜGY nyomtatvány az egyetlen kommunikációs csatorna az elektronikus ügyintézésre.

A kapcsolattartás általános szabályait az adóigazgatási rendtartás 36. §-a rendezi, mely kimondja az alábbiakat:

36. § [A kapcsolattartás általános szabályai]

(1) Az adóhatóság írásban, az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben (a továbbiakban: Eüsztv.) meghatározott elektronikus úton (a továbbiakban együtt: írásban) vagy személyesen, írásbelinek nem minősülő elektronikus úton (a továbbiakban együtt: szóban) tart kapcsolatot az adózóval és az eljárásban résztvevőkkel.

(2) Ha törvény másként nem rendelkezik, a kapcsolattartás formáját az adóhatóság tájékoztatása alapján az adózó választja meg. Az adózó a választott kapcsolattartási módról más - az adóhatóságnál rendelkezésre álló - módra áttérhet.

(3) Életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet esetén az adóhatóság választja meg a kapcsolattartás módját.

(4) Az állami adó- és vámhatóság elektronikus úton tart kapcsolatot azzal az adózóval, aki (amely)

a) havi adó- és járulékbevallás benyújtására köteles,
b) az Áfa tv. szerinti összesítő nyilatkozat benyújtására köteles,
c) az Áfa tv. szerinti összesítő jelentés benyújtására köteles, vagy
d) az Eüsztv. alapján elektronikus ügyintézésre köteles.

süti beállítások módosítása