Válaszunkat mindenekelőtt annak rögzítésével kezdjük, hogy az új közbeszerzési törvény (a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény; Kbt.) nem változtat azon a koncepción, mely szerint az ajánlattevők az alkalmassági előírásoknak bármely más szervezet vagy személy – adott esetben alvállalkozó – kapacitására támaszkodva is megfelelhetnek, a közöttük fennálló kapcsolat jogi jellegétől függetlenül. [Kbt. 65. § (7) bek.] Ugyanakkor az alkalmassági igazolása oldaláról meghatározott főszabályhoz képest a törvényben valóban több ponton található korlátozó rendelkezés az alávállalkozók bevonására vonatkozóan. Lássuk, melyek ezek!
Rögtön az alkalmassági szabályok körében találunk egy megszorítást. Ennek az a lényege, hogy az ajánlatkérő építési beruházásra és szolgáltatás megrendelésére irányuló beszerzések esetén, illetve árbeszerzésnél, amennyiben az beállítási vagy üzembehelyezési műveletet tartalmaz, előírhatja, hogy bizonyos alapvető fontosságú feladatokat maga az ajánlattevő vagy – közös ajánlattétel esetén – a közös ajánlattevők egyike végezzen el. [Kbt. 65. § (10) bek.] Ez azt jelenti, hogy e körben az ajánlattevő nem támaszkodhat más szervezetre az alkalmasság igazolása során, illetve, hogy ezt a feladatot nem végezheti alvállalkozó a teljesítés során.
Túl ezen a Kbt. a szerződés teljesítésére vonatkozó rendelkezések között ennél direktebb korlátozást tartalmaz. A Kbt. 138. § (1) bekezdése értelmében ugyanis építési beruházás és szolgáltatás megrendelése esetén az alvállalkozói teljesítés összesített aránya nem haladhatja meg a nyertes ajánlattevő (ajánlattevők) saját teljesítésének arányát. Ez más megfogalmazásban azt jelenti, hogy az ajánlattevő legfeljebb a teljesítés 50%-áig vonhat be alvállalkozókat a szerződés megvalósításába. Az ajánlattevők teljesítésben való tényleges részvételét ösztönző szabály betartását mind az alkalmasság igazolása, mind a teljesítés során figyelembe kell venni. Jóllehet az alkalmasság igazolására vonatkozó szabályok körében nem találunk a szóban forgó mértékre vonatkozó utalást, a 138. § (1) bekezdésében foglalt korlátozás kihat – közvetetten ugyan – az alkalmasság igazolására is.
Előzőeket összegezve: az új közbeszerzési törvény valóban több ponton tartalmaz olyan előírásokat, amelyek az alvállalkozói bevonás mértékét hivatottak meghatározott keretek között tartani.