; ; ; ;

TB kifizetőhely: Kötelezettség vagy lehetőség a munkáltatók számára?

2025. február 21. Perfekt Blog

A tartósan 100 főnél több munkavállalót foglalkoztató cégek számára kötelező a társadalombiztosítási (TB) kifizetőhely létrehozása. Ez biztosítja, hogy a dolgozók közvetlenül a munkáltatójuktól kapják meg a pénzbeli egészségbiztosítási ellátásokat, mint például a táppénz, csecsemőgondozási díj vagy a baleseti táppénz.

Mikor kötelező a TB kifizetőhely létrehozása?

Ha a biztosítottak száma hat egymást követő hónapban eléri vagy meghaladja a 100 főt, a munkáltatónak be kell jelentenie ezt a székhelye szerint illetékes kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári feladatokat ellátó szakegységének. Ezt követően köteles TB kifizetőhelyet működtetni, és ellátni a törvényben meghatározott társadalombiztosítási feladatokat. Érdekesség, hogy 100 fő alatti létszám esetén is lehetőség van kifizetőhely létrehozására, de ez a kormányhivatal engedélyétől függ.

A TB kifizetőhely feladatai

A kifizetőhely fő feladatai közé tartozik a pénzbeli egészségbiztosítási ellátások elbírálása, számfejtése és folyósítása, valamint az ehhez kapcsolódó elektronikus adatszolgáltatás elkészítése. Ezeket a feladatokat szakképzett alkalmazottakkal és saját költségen kell elvégezni. A munkáltató anyagi felelősséggel tartozik az ellátások szabályos adminisztrálásáért és kifizetéséért. A jogszabályokban előírt feladatok ellátásáért a kifizetőhely fenntartóját a megállapított és folyósított ellátások összegének egy százalékának megfelelő költségtérítés illeti meg.

Előnyök a munkavállalók számára

A TB kifizetőhely működtetése lehetővé teszi, hogy a munkavállalók közvetlenül a munkáltatójuktól kapják meg az őket megillető ellátásokat. Ez gyorsabb és hatékonyabb ügyintézést biztosít, mivel a dolgozók helyben intézhetik az ellátásokhoz szükséges adminisztrációt.

TB kifizetőhelyek ellenőrzése

A TB kifizetőhelyek ellenőrzése előre meghatározott ütemterv alapján, ötéves periódusokban történik. Fontos, hogy a munkáltató naprakészen tartsa a kifizetőhely működésével kapcsolatos dokumentációt és folyamatokat, hogy megfeleljen az ellenőrzések követelményeinek.

Összefoglalva, a 100 főnél több biztosítottat foglalkoztató munkáltatók számára a TB kifizetőhely létrehozása nemcsak jogszabályi kötelezettség, hanem előnyös is a munkavállalók számára, mivel egyszerűsíti és felgyorsítja az egészségbiztosítási ellátásokhoz kapcsolódó ügyintézést.

Szeretnél többet tudni a munkaerő-gazdálkodás és TB világáról? Képzésünket neked ajánljuk - kattints a LINKRE a további infókért.

Forrás: RSM Hungary 

facebook_postok_1920_x_1080_keppont_26.png

süti beállítások módosítása