Ha a munkáltató 2015-ben adott lakáshitel támogatást a munkatársainak, akkor a hatályos rendelet szerint 2016. április 15-ig, vagy a munkáltató saját döntése alapján legkésőbb május 31-ig kell összegyűjteni az ehhez kapcsolódó teljes dokumentációt!
Nézzük a vonatkozó jogszabályokat:
Az Szja tv. alapján a munkáltató által nyújtott lakáscélú támogatás akkor minősülhet adómentesnek, ha a 15/2014. NGM rendeletben meghatározott igazolásokat a munkavállaló a munkáltatónak megfelelő időpontig átadja.
A határidő a támogatás folyósításának évét követő év április 15-e vagy – a munkáltató saját döntése alapján – május 31-e, illetve lakás építéséhez, építtetéséhez, alapterületének növeléséhez és korszerűsítéséhez adott támogatás esetén a folyósítás évét követő második év április 15-e vagy – a munkáltató saját döntése alapján – május 31-e [15/2014. NGM rendelet 1. § (2) bekezdés].
Ha a munkáltató nem rendelkezik a szükséges igazolásokkal, a lakáscélú munkáltatói támogatás 20 százalékkal növelt összegben a támogatásban részesült magánszemély munkaviszonyból származó jövedelmének minősül. E jövedelem megszerzésének időpontja a támogatás folyósításának évét követő év május hónapja, lakás építéséhez, építtetéséhez, alapterületének növeléséhez és korszerűsítéséhez adott támogatás esetén a folyósítás évét követő második év május hónapja [Szja tv. 1. számú melléklet 9.3.2. alpont].
Fontos, hogy a munkatársaknak akkor is át kell adniuk a szükséges dokumentumokat a juttató cégnek, ha időközben esetleg már megszűnt a munkaviszonyuk.
Bár a juttatást szabályozó rendelet szerint utólag is begyűjthető szabályosan minden szükséges igazolás, de természetesen hasznosabb, ha előre - akár a juttatás kiadása előtt összegyűjtik a dokumentumok nagy részét a cégek, így nem utólag kell szembesülni az esetleges adófizetési kötelezettséggel.
Kellemetlen lehet a munkáltatónak és a munkavállalónak is, ha a juttatásról utólag kiderül, hogy mégis adózni kell utána, hiszen ha a kapott összeg akár egy része, akár egésze nem felel meg az adómentesség feltételeinek, akkor bizony ezen összeg 20 százalékkal növelt értéke után kell jövedelemként adózni, a fent említett törvényi hivatkozásnak megfelelően.
Ha minden dokumentumunk megfelelően beérkezett és ezek alapján adómentes a tavalyi támogatás, akkor csak annyi a cégek dolga, hogy lefűzzék és megőrizzék ezeket.
Külön adóbevallást, bejelentést nem kell erről készíteni a NAV felé. A szükséges adatszolgáltatást a tavalyi lakáshitel támogatásról pedig megfelelő folyósítás esetén a juttatást indító céges bankok már elvégezték 2016. január 31-ig.