Az év vége közeledtével egyre többet lehet olvasni a 2018. január 1-től induló cégkapu szolgáltatásról. A legfontosabbakat 2017. július 04-i cikkünkben már összefoglaltuk, azonban úgy tűnik még rengetegen nem regisztráltak, ehhez kívánunk segítséget nyújtani jelen cikkünkben.
Kezdjük a legelején! 2016. év decemberében megjelent egy kormányrendelet, amely az elektronikus ügyintézésről és annak szabályairól szól, e rendelet a 451/2016 (XII. 19.) Korm. rendelet, a Magyar Közlöny 208. számában került kihirdetésre.
A rendelet alapja az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 105. §-ának, amelyben a Kormány felhatalmazást kapott arra, hogy az elektronikus ügyintézés és az elektronikus kapcsolattartás részletszabályait külön rendeletben határozza meg.
Itt találkozhatunk a hivatali tárhellyel, melyről a 84. § az alábbiak szerint rendelkezik:
(1) A kézbesítési szolgáltatáshoz kapcsolódó hivatali tárhely a kijelölt szolgáltató által az elektronikus ügyintézést biztosító szervek számára nyújtott hivatalos elektronikus kapcsolattartásra szolgáló tárhely, biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím.
(2) A hivatali tárhely biztosítja
- a) az ügyfél vagy más elektronikus ügyintézést biztosító szerv által az erre szolgáló alkalmazáson vagy internetes felületen keresztül elküldött elektronikus űrlapok és elektronikus dokumentumok elérését, valamint
- b) az ügyfél vagy más elektronikus ügyintézést biztosító szerv számára elektronikus küldemény feladását.
(3) Az elektronikus ügyintézést biztosító szerv köteles gondoskodni arról, hogy a hivatali tárhelyre érkezett üzenetek minden munkanapon átvételre kerüljenek.
A fentiekből is látható, hogy ez a hivatali tárhely nem más, mint egy elektronikus tárhely, egy biztonságos kézbesítési cím.
Mivel erre a tárhelyre a magánszemélyek kivételével valamennyi gazdálkodónak (pl.: cégbejegyzésre kötelezett cégeknek, alapítványoknak, stb.) regisztrálni kötelező, ezért e tárhelyet emlegetjük cégkapuként, a törvény 89.§-ában meghatározottak szerint:
„A kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő, biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősülő, a kijelölt szolgáltató által a gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhelyre (a továbbiakban: cégkapu) a hivatali tárhelyre vonatkozó rendelkezések az e §-ban foglalt eltérésekkel alkalmazandók. A gazdálkodó szervezet egy cégkapuval rendelkezik.
(2) Gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu-regisztrációt a gazdálkodó szervezet képviseletére jogosult természetes személy kezdeményezheti.
(3) A cégkapu regisztrációja osztott. A szolgáltató kizárólag a cégkapu kezelésére az adott gazdálkodó szervezetnél felhatalmazott természetes személyt (a továbbiakban: cégkapumegbízott) tartja nyilván, az adott gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu igénybevételével elektronikus kapcsolattartásra jogosult további felhasználók (a továbbiakban: a gazdálkodó szervezet nevében eljárni jogosult személyek) regisztrációját a cégkapumegbízott végzi.”
A cégkapu regisztráció csak egyéni ügyvéd és szabadalmi ügyvivő esetében választható, esetükben a törvény megengedő, vagyis egyéni ügyvéd, valamint szabadalmi ügyvivő e tevékenysége során cégkaput is használhat. Minden más esetben kötelező a regisztráció!
A 2017. január 1-jén már működő gazdálkodóknak 2017. augusztus 31-ig kellett a regisztrációt elvégezniük, azonban a törvény a regisztráció elmaradását egyenlőre nem szankcionálja, de ezt 2017. év végéig már kötelező megtenni.
Talán magyarázatra szolgál a regisztráció menetében az ún. „rendelkezési nyilvántartásba” történő bejelentkezés. Ez gyakorlatilag nem más, mint az elektronikus tárhely bejelentése, vagyis ezzel „elérhetővé” tesszük magunkat a közigazgatási hatóságok részére.
2017. novembertől lehetőség van a külföldi személy regisztrációjára, aki a magyar nyilvántartásban nem szerepel.
A cégkapu megnyitása, ill. az adatok 300 MB-ig való tárolása ingyenes, és egy gazdálkodó szervezet csak egyetlen cégkapuval rendelkezhet.
A korábban használt perkapuk használata 2018. január 1-jétől megszűnik.
A NISZ Zrt. Cégkapu szolgáltatása 2017. december 1-én indul.