; ; ; ;

E-learning II. – A távoktatásos képzési forma lehetőségei felnőttképzésben, a Perfekt Zrt. e-learninges kínálata

2020. augusztus 31. Perfekt Blog

Cikksorozatunk előző részében az e-learning fogalmával, típusaival, valamint az előnyeivel és hátrányaival foglalkoztunk, most a felnőttképzés keretein belül (az e-learning eszközökkel megvalósuló) távoktatásos képzési forma jogszabályi hátterét, illetve a felnőttképzés ebből a szempontból releváns további kérdéseit érintjük, valamint bemutatjuk a Perfekt Zrt. ezen elvek alapján fejlesztett új képzéseit.

 pexels-photo-4144222.jpeg

A felnőttképzés jogi szabályozásában a távoktatás fogalma létezik, mely a 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről (Fktv.) 2. §-a alapján „az oktatásnak az a formája, amelynél a képzésben részt vevő személy a képzési idő több, mint felében egyedül, önállóan, a távoktatási tananyagba épített iránymutatás mellett tanul, a képzési idő kevesebb, mint felében pedig konzultációkon vagy a távoktatás vegyes képzési módszerrel történő megvalósulása (a kontaktórás képzés és a távoktatás módszereinek kombinált alkalmazása) esetén hagyományos tanórákon vesz részt”. A fogalmi meghatározás alapján „az elsajátítási folyamat önálló megvalósításához szükséges tananyaghordozó, felmérő és útmutató anyagokat tartalmazó tanulócsomagot a felnőttképző bocsátja rendelkezésére”. A hivatkozott pont kitér arra is, hogy „a konzultációkon, amelyek a kapcsolattartás bármely formájában – különösen személyes megbeszélés, internet, telefon – megvalósulhatnak, a képzésben részt vevő személy önállóan szerzett ismereteit pontosítják, illetve elmélyítik, a távoktatás minden fázisát infokommunikációs technológiai adathordozók felhasználása is segítheti”.

A jogszabály „az elsajátítandó ismeret átadását, megerősítését elősegítő, a képzésben részt vevő személy és az oktató, tutor közötti” konzultáció formáját nem korlátozza, a felek közötti megbeszélés „elektronikus úton is megvalósulhat”.

A felnőttképzésben alkalmazandó keretrendszerre vonatkozóan további elvárás nem került megfogalmazásra, de a távoktatásra is kötelezően vonatkozik minden egyéb felnőttképzési szervezési, dokumentálási, adatszolgáltatási előírás. Ebből fakadóan a képzőnek értelemszerűen olyan felületet, környezetet és eljárásrendet kell kialakítani, mely garantálja a jogszabályi előírásoknak történő megfelelést. A jogszabályi környezet mellett a felnőttképzőknek nem csak kötelezettsége, elemi érdeke is, hogy a piac sajátosságait figyelembe vevő és az igényekhez alkalmazkodó, ezen túl a résztvevőket önálló tanulásukban maximálisan támogató komplex távoktatási szolgáltatáscsomagot kínáljon (melyekbe itt és itt tekinthet bele), hiszen az ilyen formájú képzések – végeredményüket tekintve – a hagyományos képzési formával azonos szakmai tudást és végzettséget kell, hogy nyújtsanak. Elengedhetetlen továbbá a tartalomszolgáltatási és technikai feltételek biztosítása mellett az oktatók (tutorok) és a saját munkatársak – távoktatásos képzési forma által igényelt – szolgáltatásra felkészítése és folyamatos fejlesztése.

A Perfekt Zrt. (e-learning eszközökkel támogatott) távoktatásos OKJ-s (a Pénzügyi-számviteli ügyintéző, a Bérügyintéző és Társadalombiztosítási ügyintéző, valamint a kidolgozás alatt álló Vállalkozási mérlegképes könyvelő) képzéseinek fejlesztése a fenti elvek szerint zajlott. Cégünk az országos hálózatának köszönhetően, több helyszínen, a képzések szakmai és vizsgakövetelményeinek figyelembevételével központilag fejlesztett tananyagoknak köszönhetően egységes tartalmú és minőségű szolgáltatással áll a képzési formát választók rendelkezésére.

Az egyes távoktatásos OKJ-s képzések össz-óraszámának 80%-ában a résztvevők a képzés időtartama alatt ütemezetten kapnak korlátlan hozzáférést az önálló tanulást támogató távoktatási tananyagcsomaghoz, az órák fennmaradó 20%-ában elsősorban online, másodsorban tantermi konzultáció keretében az oktatók segítségével a megszerzett ismeretek pontosítása, a tudás elmélyítése, a vizsgákra felkészítés zajlik. A modulzáró vizsgák minden alkalommal személyesen történnek, ahogy a komplex szakmai vizsga is. A távoktatásos OKJ-s képzések résztvevői a képzés kezdetét megelőzően megismerhetik a tervezett ütemezést, a konzultációk formáját és tervezett helyszínét, ennek köszönhetően tervezhetővé válik számukra is, hogy a képzés során milyen időpontokban lesz lehetőségük konzultáción, illetve vizsgán részt venni.

A tananyagcsomagok az új ismeretek átadását szolgáló, prezentációval támogatott videós rögzített előadásokból, elméleti anyagokból és levezetést is tartalmazó gyakorlati példákból állnak. Az egyes képzések tananyagának részét képezik a Perfekt Zrt. saját kiadású szakkönyvei.

A képzések moduljaihoz/tananyagegységeihez kapcsolódó tananyagok a Perfekt Zrt. e-learning keretrendszerén keresztül az ütemezéssel összhangban, modulonként/tananyagegységenként válnak elérhetővé, a résztvevők a már elérhető anyagokhoz a képzés ideje alatt globális hozzáférési jogosultságot kapnak, az egyes tananyagokat a vizsga időpontjáig korlátlan számban megtekinthetik. Az önálló tanulás ütemezéséhez a képzésre és adott csoportra készített órarend nyújt segítséget, a tanulási folyamatot az oktatásszervező kollégák figyelemmel kísérik és támogatják.

A tananyagkészítésbe bevont, az oktatói és könyvszerzői szakmai gyakorlati tapasztalattal is rendelkező oktatók, szerzők a fejlesztés során alapvetően a képzések szakmai és vizsgakövetelményei alapján tervezték meg a tananyagok felépítését és a témák által igényelt tananyagtípusok körét. A fejlesztés során figyelemmel voltak mind a célközönség jellemzőire és összetételére, mind a távoktatás során alkalmazandó oktatásmódszertani szempontokra. Az elkészült tananyagok képzési időszakokra bontása és órarendbe rendezése egyrészt a szakmai követelmények mentén, másrészt a felnőttek élethelyzetére is tekintettel, az önálló tanuláshoz igényelt időtartamok figyelembevételével történik. A képzések tananyagai a képzés adott csoportjához kapcsolódó kurzusban érhetők el, a csoport testre szabott (központi modulzáró vizsgák és komplex szakmai vizsga időpontjához is igazodó) órarendje irányt mutat a résztvevő számára az önálló tanulási tevékenység tervezéséhez.

Az időszakokra ütemezett tananyagok feldolgozásához igazodóan, az ismeretek pontosítása, elmélyítése, a felmerülő kérdések megválaszolása, a vizsgára felkészítés, az egyéb oktatói iránymutatás és támogatás rendszeres online, illetve személyes konzultációk keretében történik. A konzultációk regionális szervezése lehetővé teszi a formájának célpiachoz és igényekhez igazítását. A konzultációk a szakmai támogatás mellett – az e-learning keretrendszeren belüli chat-funkción, valamint az egyéb kommunikációs csatornákon túli – lehetőséget biztosítanak a csoport tagjai és oktatója számára a szociális kapcsolatok kialakítására és az interakcióra.

A csoport tagjainak haladását a Perfekt Zrt. munkatársai figyelemmel kísérik, amellett, hogy minden további, oktatásszervezéssel, technikai típusú megkereséssel kapcsolatosan – elsősorban elektronikus kommunikációs csatornákon, online platformokon keresztül – rendelkezésre állnak, szervezőként folyamatosan támogatják a résztvevőket az önálló felkészülésben.

Fontos azonban hangsúlyoznunk, hogy a felnőttképzési jogi szabályozás alapján a távoktatásra is kötelező az az előírás, mely szerint a képzésben résztvevők hiányzása az össz-óraszám képzési programban rögzített hányadát nem lépheti túl. A Perfekt Zrt. távoktatásos OKJ-s képzései esetében ez az arány 20%. Az önálló tanulás óraszáma tekintetében az e-learning keretrendszer naplózza a részvételt (a résztvevők aktivitását), a konzultációk során a hagyományos jelenlétellenőrzés és -rögzítés történik.

 

A Perfekt Zrt. eddigi felmérései alapján egyértelműen folyamatosan erősödik az e-learning iránti igény. A fotográfus és fotótermék kereskedő OKJ-s képzés résztvevőinek például– a számukra elérhetővé tett videós oktatási anyaggal kapcsolatosan végzett elégedettségmérés eredménye alapján – átlagosan mintegy háromnegyede a jövőben is biztosan választaná ezt a képzési formát. Ahogy cikksorozatunk előző részében kiemeltük, mindenki számára egységesen jó módszer nem létezik és az önálló tanulás tanulandó. A cégünk távoktatásos képzéseinek fejlesztési folyamata, valamint kidolgozott oktatásszervezési eljárásrendje, a munkatársak folyamatos képzése megadják mindazt a támogatást, amelynek segítségével egy szakma otthonról, saját ütemben is megszerezhetővé válik.

A cikkünk következő részében tanulási ajánlásokat fogalmazunk meg (az e-learning eszközökkel megvalósuló) távoktatásos képzési forma iránt érdeklődők számára annak céljából, hogy eldönthessék, számukra ez a képzési típus a leginkább megfelelő módszer az egyéni céljaik elérése érdekében.

írta: Csuka Mária Tünde,

Perfekt Zrt. oktatási igazgató-helyettes, megyei igazgató 

 

Amennyiben Ön is szeretne szakképesítést szerezni,
jelentkezzen 
OKJ képzésünkre.

facebook_borito_0626_modositott.png

süti beállítások módosítása