A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak és a társadalombiztosítás szerveinek állami felügyeletéről szóló 1998. évi XXXIX. törvény 2023. július 01-jétől hozott változást a társadalombiztosítási kifizetőhelyek működésében.
Kifizetőhely létesítése
A társadalombiztosítási kifizetőhelyek létesítésére irányuló kérelmet, mindig a foglalkoztató székhelye szerinti kormányhivatal bírálja el.
A kifizetőhely létesítése iránti kérelmet kizárólag az egészségbiztosító által erre a célra rendszeresített, a központi honlapon egységes személyre szabott ügyintézési felületen (SZÜF) közzétett űrlap alkalmazásával, és kizárólagosan elektronikus úton nyújthatja be.
Az űrlap az alábbi adatokat tartalmazza:
- a foglalkoztató neve, székhelye, adószáma, bankszámlaszáma és a kifizetőhelyi feladatok ellátásának (iratőrzésnek) helye,
- a kifizetőhelyi feladatokat ellátó szervezet neve, székhelye, adószáma (ha a kifizetőhelyi feladatokat a más látja el),
- a kapcsolattartóként kijelölt személy (kifizetőhelyi ügyintéző) neve és elérhetőségei,
- a kifizetőhely létesítésének oka,
- a kifizetőhely létesítésének napja,
- a foglalkoztatottak létszáma,
- a kifizetőhelyi létesítéssel kapcsolatos jelentős egyéb körülmények.
Kifizetőhely megszűnése
Ha a kifizetőhelyet fenntartó foglalkoztató által foglalkoztatott, pénzbeli egészségbiztosítási ellátásra jogosult biztosítottak létszáma tartósan, legalább hat egymást követő hónapban 100 fő alá csökken, vagy ha a kifizetőhely létesítésére kötött megállapodását fel kívánja mondani, a kifizetőhely az egészségbiztosító által erre a célra rendszeresített a központi honlapon közzétett SZÜF. űrlap alkalmazásával, elektronikus úton kezdeményezi a kifizetőhely megszüntetését. A kifizetőhely megszűnése, akkor is bekövetkezik, ha 100 fő alá csökken a biztosítottak száma, de a foglalkoztató továbbra is szeretné, hogy a kifizetőhely tovább működjön. Erre csak az lehet a megoldás, hogy mint 100 fő alatti biztosítotti létszámmal rendelkező foglalkoztató, megállapodást köt a kormányhivatallal, amennyiben ebben a kormányhivatal is partner.
A kifizetőhely megszűnése esetén a kormányhivatal a kifizetőhelynél záró ellenőrzést tart, amelynek során a kormányhivatal a kifizetőhelytől átveszi azon biztosítottak kifizetőhelyi feladatellátás során keletkezett iratanyagát, akik részére a kifizetőhely a megszűnése időpontjában pénzbeli egészségbiztosítási ellátást vagy baleseti táppénzt folyósított. Az ellátásokat a kifizetőhely megszűnését követő naptól az egészségbiztosító folyósítja tovább.
Ha a kifizetőhely létrehozása és fenntartása kötelező, azonban a kormányhivatal megállapítja, hogy a kifizetőhely törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott társadalombiztosítási és egyéb feladatai ellátására nem képes, a kifizetőhelyet határozattal megszünteti.
Ilyen okok különösen a következők:
- ha a kifizetőhely, illetve annak képviselője a hivatal adatai szerinti, illetve a kormányhivatal részére bejelentett elérhetőségeken nem elérhető,
- ha a kifizetőhely gazdálkodási körülményeiből megalapozottan feltehető, hogy a társadalombiztosítási feladatok további ellátása, a biztosítottak részére járó pénzbeli egészség-biztosítási ellátások és a baleseti táppénz kifizetését veszélyeztetné.